Het gros van de Nederlandse consumenten is bereid een duurzame spijkerbroek te kopen, zo blijkt uit het rapport ‘Kruistocht voor een schone en eerlijke spijkerbroek’ van ABN Amro. 77 procent van de ondervraagden geeft echter aan dat een duurzame spijkerbroek wel betaalbaar moet blijven.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1341 Nederlandse consumenten. Ongeveer een derde van de consumenten heeft nog nooit van een duurzame spijkerbroek gehoord en 29 procent denkt er niet aan in een winkel of bij een online aankoop. Zo’n 62 procent wil meer voorlichting van de overheid en retailers over de productie van jeans. Uiteindelijk geeft 52 procent aan dat ze na de nodige informatie bereid zijn om eerlijke jeans te kopen. Bij de woorden ‘duurzame spijkerbroek’ denken de meeste mensen aan geen kinderarbeid. De top drie wordt daarna aangevuld door geen milieuvervuiling en eerlijke lonen voor iedereen in het productieproces. Hergebruik van grondstoffen en tweedehands kopen komt bij maar 36 en 15 procent van de ondervraagden boven. Zeven op de tien ondervraagden is van mening dat de overheid maatregelen moet nemen om de productie en verkoop van duurzame kleding te stimuleren. Zo denken ze aan een algemeen keurmerk of een lager btw-tarief voor duurzame producten. Klanten ondersteunen om duurzaam te ondernemen Duurzaam ondernemen heeft de toekomst. ABN AMRO wil ondernemers, ook de winkel- en modebedrijven, helpen om de transitie naar een duurzamer bedrijfsmodel te maken. Methodes die de maatschappelijke kosten van producten in euro’s zichtbaar maken, vormen daarbij een goed hulpmiddel. ABN AMRO verwacht dan ook dat de toepassing van ‘true pricing’ in de komende vijf jaar in alle sectoren van de economie sterk toeneemt. Dit komt door het groeiende bewustzijn dat grondstoffen schaarser worden, arbeiders fair beloond moeten worden en we zuinig met het milieu moeten omgaan. Hofstede: “True pricing helpt retailers om lange-termijnrelaties met hun producenten aan te gaan, om samen goede afspraken te maken en ervoor te zorgen dat deze afspraken worden nageleefd, zodat een eerlijke inkoopprijs betaald wordt.”

Het Nederlandse kinderkledingmerk BOOF heeft voor elk kind een zachte jeans die goed past en heerlijk draagt. Speciaal gemaakt voor kinderen die altijd bezig zijn en in uiteenlopende fits. De denim stof is supersterk, zacht en comfortabel. Ook zijn de spijkerbroeken duurzaam en handgemaakt in Europa met aandacht voor goede arbeidsomstandigheden. Het ene kind is het andere niet en het vinden van een kinderjeans met goede pasvorm kan soms best een uitdaging zijn. Deze spijkerbroekjes voor jongens en meisjes zijn verkrijgbaar in de maten 62 t/m 176. De collectie denim voor kinderen bestaat uit hippe skinny jeans, loose fit jeans, comfy jogg jeans en meer. Met namen zoals Biker, Falcon, Solar en Impulse is het vinden van zachte jeans voor kinderen heel makkelijk. Wanneer je kind uit een BOOF jeans is gegroeid, weet je precies welk model je in een maat groter of andere kleur moet hebben.
Bron : ABN  
Loading...